tisdag, november 03, 2009

Kaneldoftande morotssoppa med fetaost

Den här soppan har jag gjort en gång, gästerna gillade den men den kommer säkerligen ändras med antalet gånger jag lagar den...

Förätt till 4 personer
Tid: 25 min

1 kg morötter
2 cm färsk ingefära, skalad
(Brämhults morotsjuice)
1 msk mörk sirap
1 krm kanel
1 krm vaniljsocker
saften av en liten citron
en klick smör
salt och peppar
fetaost

Skala och skiva 2/3 av ett kilo morötter, lägg i kastull och täck med vatten, koka tills morötterna är riktigt mjuka. Har du en juicemaskin så gör juice på resen av morötterna och 2 cm färsk ingefära, om inte så kan du ta 1½ dl Brämhults morotsjuice och riva ingefäran fint. Ta upp morötterna från vattnet och mixa dem slätt, passera dem sedan genom en sil så soppan blir riktigt slät, blanda "saften" men juicen och de andra ingredienserna (en osten) späd med vattnet som morötterna kokade i till önskad konsistens. Värm soppan under omrörning, smaka av med salt och peppar.

Lägg upp i 4 skålar och smula över fetaost. Servera gärna med lite smörstekt bröd.

2 kommentarer:

  1. Det här ska jag visa för maken som är köksmästare här hos oss!

    SvaraRadera
  2. Herregud vad impad jag är av din blogg! Du är ju jättekreativ.

    Tyvärr lagar jag inte mat men jag tänker ändå låta mig inspireras.

    SvaraRadera